Home
Algemene informatie

Dag tot dag

Programma

Dag 1: Aankomst  Marrakech

Transfer naar het hotel.

Dag 2: Naar Iknioun (transfer ca 7 uur)

’s Ochtends vroeg reizen we met een eigen minibus  naar Jbel Saghro.  Via een spectaculaire route met veel mooie uitzichten, steken we de Hoge Atlas over en passeren daarbij de hoogste pasovergang van Marokko, de Tichka pas (2260m.) Onderweg is er alle tijd voor fotostops en koffiepauze. Aan de zuidflank van de Hoge Atlas ligt de provinciestad Ouarzazate (1160m), een provinciehoofdstad, die voornamelijk als uitvalbasis fungeert voor tal van toeristische routes. Daarna rijden we verder in oostelijke richting en passeren  de stadjes El Kelaa de Mgouna, het centrum van de rozencultuur en Boumalne Dades, gelegen aan de Dadesrivier die al het smeltwater van de Hoge Atlas naar het zuiden afvoert. In de brede Dadesvallei liggen we veel indrukwekkende kasba’s (authentieke lemen forten). Deze weg heet niet voor niets de 'Kasba route'. Aan het einde van de middag bereiken we het dorpje Iknioun (2000m), dat aan de voet van het Jbel Saghro massief ligt.

Aan de rand van het dorpje slaan we ons eerste bivak op en maken kennis met de kok en de muildierdrijvers. Zij zullen ons de komende dagen begeleiden.

Dag 3:    (dag 1 trekking) Naar Moudon  5,5  uur

Vanuit Iknioun (ca 2000 m) lopen we over een brede zandweg richting het Jbel Saghro gebergte. Daar aangekomen zigzaggen we over een smal paadje omhoog naar de Tizi Noulili, een pas van 2300 m. Bovenop hebben we een mooi uitzicht over de vlakte die de Hoge Atlas van het Saghro scheidt. In de verte zie je duidelijk de besneeuwde toppen liggen van de Hoge Atlas. We volgen een tijdje de langgerekte bergkam en dalen aan de andere kant af via een pad tot aan de bivakplaats bij Moudon op ca. 1700m.

Dag 4:    (dag 2 trekking). Naar Tawlawalt - 6 uur

We lopen eerst een stuk over een breed zandpad en steken dan een rivierbedding over. Voor ons ligt de ‘Bougafer’, een niet zo’n hoge maar wel legendarische bergpas op 2000 m. Het is een historische plek, omdat hier door de Ait Atta berberstam tijdens de koloniale oorlog tegen de Fransen een harde en verbeten strijd werd gestreden. De strijd werd uiteindelijk in 1932 in het nadeel van de lokale bevolking beslist.

We lopen omhoog naar de pas en dalen langs de andere kant af naar onze volgende pleisterplaats op ca. 1900 m in de buurt van een dorpje. Hoewel de Jbel Saghro een gebergte is met een onmiskenbaar woestijnkarakter, kunnen de avonden en met name de nachten hier behoorlijk koud worden en kan het ’s nachts zelfs licht vriezen.

Dag 5:    (dag 3 trekking) Naar Tizilit vallei - 5,5 uur

We gaan naar boven naar een pas van 2034m. Bovenop kijken we uit over een indrukwekkend berglandschap. We houden een korte stop en maken dan een lange afdaling over een zigzag pad naar een groene vallei beneden. Onderweg ontwaren we groepjes geïsoleerde huizen, verscholen in de diepe plooien van de berghelling. Beneden aangekomen volgen we een stukje de groene vallei met gecultiveerde akkers. We bivakkeren in de vallei op ca. 1400 m.

Dag 6:    (dag 4 trekking) Naar Imi Nougoulzi -  6 uur

Eerst klimmen we naar een pas van 2084 m. Daarna dalen we af en komen uit in een droge rivierkloof. We volgen deze kloof die steeds breder wordt en uiteindelijk uitmondt in een brede bedding. Hier vinden we groene akkers met pepers, kalebassen, suikerbieten en veevoer. We volgen deze bedding een hele tijd en op een gegeven moment gaan we weer even omhoog om vervolgens weer 100 m af te dalen. Onze kampplaats ligt in de buurt van een kleine waterval (waar overigens niet altijd water is) op 1390 m.

Dag 7:
   (dag 5 trekking). Naar Iggli - 5 uur

We vervolgen onze tocht over een brede zandweg langs mooie dadelpalmpartijen. Het pad wordt geflankeerd door hoge bergwanden. Dan zien we voor ons in de verte een tweetal rotsfiguren: volgens de legende een versteend bruidspaar, dat bij gebrek aan respect en eerbied voor Allah’s gaven, op de huwelijksdag door Allah werd gestraft.
We dalen af en komen terecht in een kloof, die op sommige punten wel tientallen meters breed is. Na het dorpje Afourar verlaten we de kloof en klimmen naar het dorpje Igli. Igli heeft een indrukwekkende ligging tegen een fraai gevormde rotswand. In de buurt van het dorpje op 1600 m zullen we overnachten.

Dag 8:    (dag 6 trekking). Naar Tifdassine - 6 uur

Vanuit het dal komen we uit op een grote open vlakte, waar ons een bijzonder uitzicht wacht! Verspreid over de vlakte staan een aantal vreemd gevormde stenen pilaren van wel tientallen meters hoog. In de verte zien we ook enkele bruinzwarte tenten van de Ait Atta nomaden. We lopen een hele tijd over de vlakte. Voor onze voeten waggelen grote zwartglanzende scarabeeën moeizaam tussen de stenen door. We steken vervolgens een lage pas, de Tizi n’tGoute (1650 m), over en volgen dan een slingerend paadje naar beneden tot aan een brede zandweg. Deze loopt langs enkele dorpjes. We bivakkeren in de buurt van het dorpje Tifdassine op 1240 m.

Dag 9:    (dag 7 trekking). Naar Assaka - 5,5 uur

We lopen verder langs een brede rivierbedding die bezaaid is met kiezels en af en toe grote stenen in allerlei kleuren. Aan beide zijden verrijzen steile rotswanden. Het pad loopt afwisselend beneden door de bedding en boven langs door de rotswand. Beneden zien we langs het heldere stroompje veel groene struiken. Boven voert het pad langs steile, roze bergwanden met mooi uitzicht op de rivier beneden. Hier en daar liggen grote rotsblokken en zwerfkeien.
Hogerop hebben we uitzicht op een gevarieerd berglandschap. Sommige bergen hebben scherpe onregelmatig getande kammen, andere bergen zijn aan de bovenkant helemaal vlak.
In de kloof liggen de dorpjes, aaneengeregen als stillevens, ingeklemd tussen de hoge bergen. Boven het groene loof van amandelbomen verheft zich een eenzame palmboom waarvan de takken een sierlijke waaier vormen tegen de geelbruine achtergrond. Af en toe wordt er kort gepauzeerd in de buurt van de dorpjes in de schaduw van oude vijgen- en amandelbomen.
De mensen in deze geïsoleerde dorpjes leiden een marginaal bestaan. Ze leven voornamelijk van veeteelt en de opbrengst van de amandeloogst.
Aan het einde van de middag verlaten we de kloof en komen we boven uit bij een vriendelijk dorpje, gebouwd rondom een enorme lemen burcht. We bivakkeren op 1590 m, aan de voet van de burcht op kleine ronde dorsvloertjes van gestampte aarde.

Dag 10:  (dag 8 trekking). Naar Tidkit - 5,5 uur

Het eerste deel van vandaag voert ons over gladgepolijste zwartglimmende stenen plateau’s met doornachtig struikgewas en langs prachtig gewelfde rotswanden naar een weids plateau bedekt met mosachtige begroeing. Verspreid over het plateau liggen enorme kale bruin- en zwartgekleurde rotsen en er grazen diverse kuddes geiten en schapen. De grillige bergkammen in de verte steken scherp af tegen de strakke blauwe lucht. Terwijl we de vlakte oversteken zien we hier en daar eenzame boerderijtjes liggen. We komen uit bij een diepe kloof en dalen hierin af via een smal pad. Beneden aangekomen volgen we even een riviertje dat kronkelend een weg zoekt tussen de oleanderstruiken. Even later steken we het riviertje over en verlaten de kloof weer via een pad naar boven. Dan steken we een pas over en komen uit op een klein plateau op 1660 m. We zetten voor de laatste keer de tent op.

Dag 11: (dag 9 trekking). Naar Ait Boubker - 5 uur

We lopen over licht glooiend terrein en door droge rivierbeddingen en dalen langzaam verder af.In de loop van de middag zien we in de verte de Hoge Atlas opdoemen. We steken een bruggetje over en doorkuisen talloze groene akkers omzoomd door amandel- en vijgenbomen. Veel mensen zijn bezig op de akkers en hun nieuwsgierige blikken volgen ons tot we in het struikgewas zijn verdwenen. We komen uit bij Ait Boubker, een dorpje op 1425 m. gelegen, in de noordelijke uitlopers van Jbel Saghro.
Hier eindigt de trektocht. We overnachten in een gastenverblijf bij een familie aan de rand van het dorpje.

Dag 12: einde trektocht. Naar Marrakech  (transfer ca 7 uur)

Na het ontbijt nemen we afscheid van de muildierdrijvers  en reizen we terug naar Marrakech. Een transfer van ongeveer 7 uur. Vanaf Boumalne Dades, is de route hetzelfde als op de heenreis, alleen ziet het landschap er in omgekeerde richting toch weer heel anders uit. De route langs al die mooie leembouwdorpen blijft boeien.  Onderweg lunchen we in een lokaal restaurantje of bereidt de gids een picknick voor ons. Tegen de avond bereiken we Marrakech.

Dag 13: Marrakech
We hebben nog een volle dag de tijd om de prachtige koningsstad Marrakech te bewonderen.
Marrakech is meer dan 10 eeuwen oud en is de bakermat van de berbercultuur. Een stad met een indrukwekkend verleden, waar ook de moderne wereld haar intrede heeft gedaan. Maar in de oude stadskern, de Medina, met de zoete doordringende oosterse geuren waant u zich  nog altijd in de Middeleeuwen. Het wervelende en sprookjesachtige plein Jemaa el Fna blijft iedereen boeien: jong en oud, toerist en Marokkaan.
Alle belangrijke bezienswaardigheden als het Bahia paleis, het Badi paleis, de Medersa Ali Ben Youssouf liggen in het oude centrum.

Dag 14: Vertrek
Terugvlucht vanuit Marrakech naar Amsterdam

| naar de home-pagina | print deze pagina | informatie over Nimsjoe | sitemap | in/uit loggen |