Home
Algemene informatie

Dag tot dag

Programma

Dag 1 Aankomst Marrakech

Logies in een middenklasse hotel in het oude of in het nieuwe stadscentrum.

Marrakech, gelegen aan de voet van het Hoge Atlas gebergte,  is een bruisende stad, waar heden en verleden hand in hand gaan. Het  plein Djemaa el Fna ligt centraal in de  helemaal ommuurde oude stad en vormt een trekpleister voor jong en oud, zowel voor de Marakchi’s als voor toeristen.  Met name  ’s middags en ’s avonds is het plein één grote openluchtmarkt waar u kunt genieten van de vele heerlijk geurende etensstalletjes, acrobaten, verhalenvertellers, traditionele waterverkopers,  goochelaars, slangenbezweerders, muzikanten en toneelspelers.  Een fascinerend schouwspel.  Het plein is omzoomd met sinaasappelstalletjes, restaurants en cafés. Achter het plein ligt de Medina, een jungle van overdekte straatjes met winkeltjes en ateliers.

Dag 2 Transfer naar de Centrale Hoge Atlas (7 u.)
Via een mooie route met schitterende vergezichten rijden we naar het startpunt van de 11daagse trektocht, naar het bergdorp Imilchil. Dit dorp -  het kloppend hart van de befaamde en in vroeger tijden zeer  beruchte Ait Haddidou berberstam - ligt op 2200 m. op  het ‘Plateau des Lacs’  oftewel het merenplateau. De geplooide kale bergketens, die de weidse vlaktes omringen, worden weerspiegeld in het kristalheldere water van de twee meren. Verspreid over de vlakte grazen kuddes geiten en schapen. Bezienswaardigheid in Imilchil  is de levendige weekmarkt op zaterdagochtend, waar berbers van heinde en ver naar toe komen.  Een volstrekt andere wereld dan Marrakech.

Logies in het centrum van Imilchil in een eenvoudig hotel.

Dag 3 naar  Aghbalou n’Mhouhtti (6 u.)

Nadat de muildieren zijn opgeladen, zetten we de eerste stappen de Hoge Atlas in. Eerst dalen we af langs kleine dorpjes, omringd door akkers en velden. Naarmate we de vallei verder inlopen, wordt het dal steeds smaller. Bij het dorpje Oulghazi staan we aan het begin van een nauwe kloof, de Gorges Assif Melloul. Meestal loopt er een riviertje door deze kloof, die we meerdere malen moeten doorwaden. In Aghbalou n’Mouhtti, dat midden in de kloof ligt, slaan we ons kamp op (1990 m).
Daling ca 170m

Dag 4 naar Battli   (7 u.)

We vervolgen de indrukwekkende kloof met zijn hoge wanden. We lopen langs steile kliffen, diepe grotten en komen uiteindelijk door een groen eikenbos. Na enkele waterbronnetjes bereiken we de velden van het dorpje Battli (1590 m). Bivak in de buurt van het dorp.
Stijging ca 50m / daling ca 400m

Dag 5 naar Plateau de Kousser (7 u.)

We verlaten het rivierdal en klimmen door dennen- en cicadenbossen naar de pas Tizi n’Dari (1968 m). Vanaf de top hebben we prachtig uitzicht op de vallei Anergui. Aan de andere kant van de pas dalen we weer af de kloof in. In het dorpje Ait Boulmane (1500 m) houden we een lunchpauze. ’s Middags klimmen we over een klein zigzagpaadje omhoog naar het Plateau de Kousser (2600 m).

Bivak op het plateau.
Stijging ca 1100m / daling ca 150m

Dag 6 naar Zawiat Anhaçal (6,5 u.)

Vandaag zullen we de opvallende rotsband van Tigrint (2882 m) overschrijden. Aan de andere kant van deze band dalen we af over een spectaculair paadje langs steile afgronden. Na Tizi n’Tisselmit bereiken we het mooie dorpje Zawiat Ahancal (1600 m). Overnachting in een eenvoudige gîte d’étappe.
Stijging ca 700m / daling ca 1700m

Dag 7 naar Assemsouk (5 u.)

We verlaten het dorpje Zawiat en klimmen onderlangs de steile wanden van de Jbel Aroudane (3362 m) naar de hoge pas Tizi n‘Illissi (2625 m). Grote kans dat we in de steile rotswanden klimmers aan touwen zien hangen. Het laatste stuk naar de pas loopt over een breed karrenspoor. Na het schieten van de nodige foto’s van het indrukwekkende uitzicht bovenop de pas, dalen we aan de andere kant af. We bereiken de ‘souk’ (marktplaats), waar de nomaden die in dit gebied rondtrekken hun producten verhandelen. Bivak aan de oever van een rivier op 2350m.
Stijging ca 1000m / daling ca 300m

Dag 8 en 9 naar Tabante (5 resp. 4 u.)

Een lang traject dat we over twee dagen uitspreiden. Maar liefst drie klimmen staan ons voor de boeg. Maar ook prachtige uitzichten! Nadat we het karrenspoor verlaten, klimmen we eerst naar de 2905 meter hoge Tizi Laaz. Vanaf de top hebben we spectaculair uitzicht op de hoge pieken van het Atlas gebergte: o.a. de Jbel Azourki (3677 m) en de Jbel Waougoulzate (3763 m). We vervolgen onze route naar het turkooizen bergmeer Lac des Zoughares. Onderweg komen we langs de zomernederzettingen van de semi-nomaden bevolking. ‘s Zomers ontvluchten zij de hete dalen en trekken met hun schapen en geiten naar de hogere en koelere bergweides. ’s Winters, als de eerste sneeuw valt, laten ze hun vee weer in de lager gelegen weides grazen. De tweede klim leidt naar de pas Tizi ’n Taghfist (2560 m), vanwaar we bovenop uitkijken over het mooie dal van Bouguemmez. Nadat we zijn afgedaald naar het dorpje Ifrane (2010 m) maken we ons op voor de derde en laatste klim. Het blijft spannend hoe het uitzicht naar de andere kant van de col er uit ziet! We dalen een laatste maal af  naar het dorpje Tabante (1860 m). Wie goed kijkt, ziet onderweg afdrukken van dinosaurussporen!

Dag 8: bivak op 2000m, stijging ca 550m / daling ca 750m
Dag 9: logies in gîte d'étappe in omgeving van Tabante, stijging ca 200m / daling ca 300m

Dag 10 naar Tighremt n’Ait Ahmed (6 u.)

Nadat we de akkers en weides van het dorpje Ait Imi gepasseerd zijn, klimmen we over een steil karavaanpad naar de col Ait Imi (2900 m). Indrukwekkend is het uitzicht vanaf de col op de noordwand van de M’Goun. We dalen af over een eenvoudig pad naar Tighremt (lemen vesting)  N’Ait Ahmed (2250 m), net een groot zandkasteel. We krijgen een rondleiding door de vesting.

Bivak in de buurt van de vesting.
Stijging ca 1000m / daling ca 650m

Dag 11 naar het basiskamp aan de voet van de Mgountop (5 u.)

Een schitterende route langs frappante geologische verschijnselen leidt ons naar Assif Oulilimt. De grillig gevormde monolieten leveren een bijna surrealistisch landschap op. Bij een klein riviertje aan de voet van de M’Goun slaan we ons kamp op (2648 m).
Stijging ca 400m / daling ca 200m

Dag 12 naar  het plateau van Tarkddit - via de col (4068m) van de Mgoun (facultatief)

(5 of 9 u.)

Vandaag doen we een poging om de één na hoogste berg van Noord-Afrika, de M’Goun, te beklimmen. De M’Goun zelf is eigenlijk een lange graat, die zich over enkele kilometers uitstrekt op een hoogte van ongeveer 4000 meter. Het hoogste punt in deze graat is de Amsod (4068 m), maar in de volksmond wordt dit punt M’Goun genoemd. Na een vroeg ontbijt vervolgen we eerst het pad langs de (meestal droge) rivierbedding. Dan slaan we linksaf en beginnen aan de steile klim over veel los gruis naar de top. Na ongeveer 5-6 uur klimmen staan we bovenop de top en hebben een panoramisch uitzicht op de Centrale Hoge Atlas, het Saghro gebergte en het dal van Ouarzazate! Dan volgt een afdaling aan de andere kant naar het Plateau van Tarkddit (2900 m).

De klim naar de top is altijd op eigen risico! Of een eventuele klim naar de top haalbaar is, kan uw gids het beste beoordelen. De klim naar de top is technisch niet moeilijk, maar vereist wel een goede conditie. Daarnaast zijn ook de weersomstandigheden van groot belang.  Met mooi weer is de col prima  te doen Bij slecht weer is het absoluut onverantwoord, ook voor ervaren lopers, omdat u dan met name op de lange hoge kam blootgesteld kunt worden  aan harde rukwinden, die in het verleden als eens slachtoffers hebben geëist. 's Ochtends is redelijk goed in te schatten wat voor weer het wordt. Mocht eenmaal op weg alsnog het weer omslaan, dan moet u  rechtsomkeer maken.
Stijging ca 1400m / daling ca 400m

Als u naar boven gaat draagt u zelf uw picknick en andere spullen die u overdag nodig heeft (ook warme kleren)  want de muildieren kunnen niet over de col. Indien u niet naar de top gaat, loopt u (met de muildieren) via een ander route naar de volgende bivakplaats.
Stijging 2x ca 400m / daling ca 400m

Dag 13 naar Agouti (6 u.)

Vanaf Tarkeddit klimmen we de laatste keer deze trekking omhoog via een zigzaggend muildierpad naar een kam op 3400 meter. Het uitzicht op de steile noordwand van de M’Goun, het Plateau de Tarkddit en de vallei van de Ait Bouguemez is schitterend. Een lange, steile afdaling langs de bronnen van Ikkis brengt ons naar de kleurrijke kloof van Arous. Aan de andere kant van het plateau ligt de vallei van de Ait Bouguemez, één lang lint van schilderachtige dorpjes, afgewisseld door akkers met granen, groenten en fruitbomen, irrigatiekanalen en indrukwekkende, eeuwenoude notenbomen.  De beschuttige ligging zorgt het gehele jaar door voor een gematigd klimaat. Een vriendelijke vallei met een boeïende en interessante berbercultuur en architectuur. Karakteristiek voor dit gebied zijn de talrijke, mooie lemen woonburchten met terrassen. De vallei wordt ook wel de  Vallée Heureuse’  genoemd  want er is overvloed aan water en de  bewoners  staan bekend om hun vriendelijkheid en gastvrijheid.  In het dorpje Agouti (1780 m) eindigt deze ruige en indrukwekkende trekking en zetten we voor de laatste keer de tenten op in de buurt van het dorpje.
Stijging ca 500m / daling ca 400m

Dag 14 Transfer naar Marrakech (5 u.)

We verlaten de vallei. De  weg kronkelt omhoog naar een pas van 2200m vanwaar we nog een laatste blik kunnen werpen op de Irhil M’goun. Daarna dalen we af aan de andere kant   langs groene valleien met dorpjes, fruitboomgaarden en loofbomen. Het tweede deel van de route (ca 170km) is aanzienlijk vlakker.

Onderweg brengen we in Ouzoud een kort bezoek aan 110 meter hoge watervallen (‘Cascades d’Ouzoud’). Hoewel deze watervallen door mensenhanden zijn aangelegd, is een bezoekje toch zeker de moeite waard. Aan het einde van de middag komen we aan in het hotel in Marrakech. En is er nog gelegenheid voor een laatste rondwandeling over het plein  Jema el Fna

Dag 15 Marrakech - Amsterdam

Transfer naar de luchthaven

Bovengenoemde uren zijn gemiddelde wandel- en reisuren, waarin stops en pauzes niet zijn meegenomen.

| naar de home-pagina | print deze pagina | informatie over Nimsjoe | sitemap | in/uit loggen |